Team är grupper med uppgifter som gör medlemmarna beroende av varandra.
Vi utgår ifrån en definition av team som grupper där medlemmarna har gemensamma mål och uppgifter som de måste samarbeta om för att kunna lösa. Det är detta nödvändiga samarbete som kan utvecklas och bli mer effektivt och givande över tid. Team är enligt denna definition tillsatta för att utföra ett för organisationen betydelsefullt arbete.
Vi ser teamets inre processer – tankar, känslor och beteendemönster på teamnivå – som påverkade av yttre förutsättningar, såsom uppgift, bemanning, resurser och stöd.
Teamets utveckling drivs av omgivningens krav och förväntningar på teamet och av teamets försök och ansträngningar för att anpassa sina processer efter dessa krav.
Tjänster
I samarbete med GDQ Associates AB erbjuder Henrysson Åkerlund certifieringsutbildning i GDQ, the Group Development Questionnaire.
Vi anpassar vårt arbete med teamutveckling efter team, behov och önskemål. Insatsens omfattning och val av metoder bestäms i samråd mellan uppdragsgivare och konsult.
Forskningen visar
Team ingår i ”system” med flera nivåer: individ, team och organisation. Individernas agerande ger upphov till framväxande tillstånd på teamnivå – såsom normer, delade uppfattningar, kommunikationsmönster och känslotillstånd – som sedan styr individernas agerande.
Framväxande tillstånd som har samband med och betydelse för teameffektivitet är så kallade delade tankemodeller, delat ledarskap, samordning, funktionell kommunikation, sammanhållning, psykologisk trygghet och tilltro till teamets förmåga.
Källor
D’Innocenzo, L., Mathieu, J.E. & Kukenberger, M.R. (2014). A meta-analysis of different forms of shared leadership: Team performance relations. Journal of Managemen.
DeChurch, L.A. & Mesmer-Magnus, J.R. (2010). The Cognitive underpinnings of effective teamwork: A meta-analysis. Journal of Applied Psychology, 95(1), 32–53. doi:10.1037/a0017328
Edmondson, A.C. (1999). Psychological safety and learning behavior in work teams. Administrative Science Quarterly, 44(2), 350-383. doi:10.2307/2666999
Gully, S. M., Incalcaterra, K. A., Joshi, A. A., & Beaubien, J. M. (2002). A meta-analysis of team-efficacy, potency, and performance: Interdependence and level of analysis as moderators of observed relationships. Journal of Applied Psychology, 87(5), 819-832. https://doi.org/10.1037/0021-9010.87.5.819
Kozlowski, S.W.J. & Ilgen, D.R. (2006). Enhancing the effectiveness of work groups and teams. Psychological Science in the Public Interest, 7(3), 77–124. doi:10.1111/j.1529-1006.2006.00030.x
Marlow, S.L., Lacerenza, C.N., Paolettia, J., Burke, C.S. & Salas, E. (2018). Does team communication represent a one-size-fits-all approach of team communication and performance: A metaanalysis. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 144, 145–170
Mathieu, J.E., D’Innocenzo, L., Kukenberger, M.R. & Reilly, G. (2015). Modeling reciprocal team cohesion: Performance relationships, as impacted by shared leadership and members’ competence. Journal of Applied Psychology, 100(3), 713–734.